Schowaj/Wysuń odtwarzacz Youtube
zamknij okno i wyłącz film     odtwórz dowolny film z YT
Na forum są teraz:
Avatar użytkownika neo, Avatar użytkownika szczyglis
d7341cadce6da98c1f4125aa638db462
CZAT Z FN Data najbliższego czatu z FN wkrótce zostanie podana! ""
brak nowych PW
d7341cadce6da98c1f4125aa638db462
Strona 3 z 16 [ Posty: 227 ]

*< 1 2 3 4 5 6 ... 16 >
Utwórz nowy wątek   Odpowiedz w wątku

Pokaż pierwszy nieprzeczytany post

Drukuj
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość
Re: Tajemnice liczb i Wszechświata Przeczytane przez: 0 osoby    Napisane: poniedziałek, 4 kwi 2016, 07:24
sirAzgar
Avatar użytkownika
reputacja mistrzowska
Załoga FN
Ostatnio widziany(a):
niedziela, 16 lip 2017, 11:27
 
   
0
Jak macie czas i cierpliwość, a przede wszystkim potrzebujecie kasy to do boju. :)

Błąd jest przywilejem filozofów, tylko głupcy nie mylą się nigdy.
Sokrates
Re: Tajemnice liczb i Wszechświata Przeczytane przez: 0 osoby    Napisane: niedziela, 8 maja 2016, 10:30
kanu

reputacja bardzo dobra
Orbita Czarnej Dziury
Ostatnio widziany(a):
wtorek, 25 lip 2017, 18:16
 
   
0
Szczyglisie, mam dla Ciebie zagadkę informatyczną.
Napisz (na razie w pamięci, a później sprawdź na kompie) taki oto program:
1. Bierzesz dowolną liczbę większą od zera i mniejszą od jeden
2. Mnożysz ją przez dwa
3. Jeśli wynik jest mniejszy od jeden mnożysz ją przez dwa
4. Jeśli wynik jest większy od jeden - odejmujesz jeden
I dalej powtarzasz tą samą procedurę w pętli np. 100 razy.
Załóżmy, że zaczynasz od 0.2, razy dwa to 0,4, razy dwa to 0,8, razy dwa to 1,6, odjąć 1 to 0,6 razy dwa to 1,2, minus 1 to 0,2 itd.
Jaki będzie wynik (na kompie) po np. 100 powtórzeniach?
Re: Tajemnice liczb i Wszechświata Przeczytane przez: 0 osoby    Napisane: niedziela, 8 maja 2016, 16:57
szczyglis
Avatar użytkownika
reputacja mistrzowska
OFICER TECHNICZNY
Ostatnio widziany(a):
wtorek, 25 lip 2017, 22:30
 
   
0
Dobra, chciałem napisać, że będzie to nieskończona pętla, ale się pohamowałem, bo mi tu nie pasuje jedna rzecz - nie mogę określić tego dla dowolnej liczby - bo dla 0.5 x 2 to będzie jedynka, dla wszystkich innych pozostalych ta pętla nigdy się nie skończy wykonywać (w żadnym innym przypadku nie osiągnie równości z 1, a jeśli damy jako warunek pętli osiągnięcie jedynki to pętla się nie skończy). Tak, czy nie?
A teraz napiszę sobie algorytm i aż zobaczę, czy się mylę, czy nie.

----
// EDIT: Ha, a jednak byłem w błędzie, zawsze dąży do jedynki:

Kod:
START: 0.4
loop 1: 0.8
loop 2: 1.6
loop 3: 0.6
loop 4: 1.2
loop 5: 0.2
loop 6: 0.4
loop 7: 0.8
loop 8: 1.6
loop 9: 0.6
loop 10: 1.2
loop 11: 0.2
loop 12: 0.40000000000001
loop 13: 0.80000000000001
loop 14: 1.6
loop 15: 0.60000000000002
loop 16: 1.2
loop 17: 0.20000000000005
loop 18: 0.40000000000009
loop 19: 0.80000000000018
loop 20: 1.6000000000004
loop 21: 0.60000000000036
loop 22: 1.2000000000007
loop 23: 0.20000000000073
loop 24: 0.40000000000146
loop 25: 0.80000000000291
loop 26: 1.6000000000058
loop 27: 0.60000000000582
loop 28: 1.2000000000116
loop 29: 0.20000000001164
loop 30: 0.40000000002328
loop 31: 0.80000000004657
loop 32: 1.6000000000931
loop 33: 0.60000000009313
loop 34: 1.2000000001863
loop 35: 0.20000000018626
loop 36: 0.40000000037253
loop 37: 0.80000000074506
loop 38: 1.6000000014901
loop 39: 0.60000000149012
loop 40: 1.2000000029802
loop 41: 0.20000000298023
loop 42: 0.40000000596046
loop 43: 0.80000001192093
loop 44: 1.6000000238419
loop 45: 0.60000002384186
loop 46: 1.2000000476837
loop 47: 0.20000004768372
loop 48: 0.40000009536743
loop 49: 0.80000019073486
loop 50: 1.6000003814697
loop 51: 0.60000038146973
loop 52: 1.2000007629395
loop 53: 0.20000076293945
loop 54: 0.40000152587891
loop 55: 0.80000305175781
loop 56: 1.6000061035156
loop 57: 0.60000610351562
loop 58: 1.2000122070312
loop 59: 0.20001220703125
loop 60: 0.4000244140625
loop 61: 0.800048828125
loop 62: 1.60009765625
loop 63: 0.60009765625
loop 64: 1.2001953125
loop 65: 0.2001953125
loop 66: 0.400390625
loop 67: 0.80078125
loop 68: 1.6015625
loop 69: 0.6015625
loop 70: 1.203125
loop 71: 0.203125
loop 72: 0.40625
loop 73: 0.8125
loop 74: 1.625
loop 75: 0.625
loop 76: 1.25
loop 77: 0.25
loop 78: 0.5
loop 79: 1
loop 80: 1
loop 81: 1
loop 82: 1
loop 83: 1
loop 84: 1
loop 85: 1
loop 86: 1
loop 87: 1
loop 88: 1
loop 89: 1
loop 90: 1
loop 91: 1
loop 92: 1
loop 93: 1
loop 94: 1
loop 95: 1
loop 96: 1
loop 97: 1
loop 98: 1
loop 99: 1
loop 100: 1


// EDIT2, no jasne, prędzej, czy później musi zostać osiągnięte 0.5, które w efekcie x2 da jedynkę.
Teraz to widać. W głowie nie mogłem sobie tego wyobrazić z początku. Ciekawe, ciekawe...

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Re: Tajemnice liczb i Wszechświata Przeczytane przez: 0 osoby    Napisane: niedziela, 8 maja 2016, 20:21
zaciekawiony

reputacja poprawna
Galaktyka Andromedy
Ostatnio widziany(a):
niedziela, 23 lip 2017, 00:45
 
   
0
Kanu zadał ci do przetestowania funkcję z atraktorem

Bywa i tak...
Re: Tajemnice liczb i Wszechświata Przeczytane przez: 0 osoby    Napisane: niedziela, 8 maja 2016, 21:56
kanu

reputacja bardzo dobra
Orbita Czarnej Dziury
Ostatnio widziany(a):
wtorek, 25 lip 2017, 18:16
 
   
0
Aby lepiej zrozumieć dlaczego tak jest zamień zapis dziesiętny liczb ułamkowych (np. 0.2) na binarny :D (tzn. zrób to samo na zapisie binarnym)


zaciekawiony napisał(a):
Kanu zadał ci do przetestowania funkcję z atraktorem

Jak widać komputer to też chaos ;)
Re: Tajemnice liczb i Wszechświata Przeczytane przez: 0 osoby    Napisane: niedziela, 8 maja 2016, 22:15
szczyglis
Avatar użytkownika
reputacja mistrzowska
OFICER TECHNICZNY
Ostatnio widziany(a):
wtorek, 25 lip 2017, 22:30
 
   
0
kanu napisał(a):
Aby lepiej zrozumieć dlaczego tak jest zamień zapis dziesiętny liczb ułamkowych (np. 0.2) na binarny I przetestuj.


No jasne.
Przecież właśnie dokładnie tak zamienia się dziesiętne ułamki na binarny.
Mnożysz razy 2, a jedynkę odejmujesz, gdy wyjdzie równe, albo więcej, niż 1.
Siłą rzeczy musisz w końcu zakończyć na jedynce.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Re: Tajemnice liczb i Wszechświata Przeczytane przez: 0 osoby    Napisane: poniedziałek, 9 maja 2016, 01:32
kanu

reputacja bardzo dobra
Orbita Czarnej Dziury
Ostatnio widziany(a):
wtorek, 25 lip 2017, 18:16
 
   
0
Może jeszcze coś dodam od siebie. Przejście z dziesiętnego systemu zapisu liczby ułamkowej w binarny odbywa się tak: załóżmy, że chcemy zapisać liczbę 0,2 w systemie zero-jedynkowym. Mnożymy więc 0,2 razy dwa, jeśli wynik będzie mniejszy od jeden to przypisujemy 0, w przeciwnym wypadku piszemy 1 i od wyniku odejmujemy jeden i powtarzamy procedurę
0,2 *2 = 0,4 czyli ------ 0
0,4 * 2 = 0,8 czyli ------ 0
0,8 * 2 = 1,6 czyli ------ 1
0,6 * 2 = 1,2 czyli ------ 1
0,2 *2 = 0,4 czyli ------ 0
0,4 * 2 = 0,8 czyli ------ 0
0,8 * 2 = 1,6 czyli ------ 1
0,6 * 2 = 1,2 czyli ------ 1
i tak dalej, więc
0,2 = 0.0011001100110011......... (w nieskończoność)
0,2 nie można więc zapisać dokładnie w systemie binarnym za pomocą komputera (bo rozwinięcie jest nieskończone)
Mnożenie liczby binarnej przez dwa polega natomiast na przesunięciu cyfr tej liczby o jedną pozycję w prawo lewo. I tak:
0,4 = 0,0110011001100........
0,8 = 0,110011001100.......
0,6 = 0,100110011001100....
0,2 = 0.0011001100110011........
i tak dalej
Komputer więc po pierwsze dostaje liczbę 0,2 w zapisie binarnym od razu tylko w przybliżeniu. Mnożąc przez dwa przesuwa cyfry w lewo, a na końcu pojawiają się w puste miejsca jakieś przypadkowe liczby, czyli w sumie błąd pomiaru. I przesuwa się ten błąd w lewo stając się za każdą iteracją coraz bardziej znaczący. Co dokładnie pojawia się na końcu - to trzebaby sprawdzić programem, ale nie jest to sekwencja właściwych zer i jedynek. No i tak na końcu tej iteracji wychodzi nam ten atraktor (jako wynik końcowy) - czyli jedynka bądź zero (jeśli od jedynki byśmy odejmowali)
Ostatnio edytowano poniedziałek, 9 maja 2016, 01:51 przez kanu, łącznie edytowano 1 raz
Re: Tajemnice liczb i Wszechświata Przeczytane przez: 0 osoby    Napisane: poniedziałek, 9 maja 2016, 01:38
szczyglis
Avatar użytkownika
reputacja mistrzowska
OFICER TECHNICZNY
Ostatnio widziany(a):
wtorek, 25 lip 2017, 22:30
 
   
0
kanu napisał(a):
Mnożenie liczby binarnej przez dwa polega natomiast na przesunięciu cyfr tj liczby o jedną pozycję w prawo


W lewo :)

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Re: Tajemnice liczb i Wszechświata Przeczytane przez: 0 osoby    Napisane: poniedziałek, 9 maja 2016, 01:39
kanu

reputacja bardzo dobra
Orbita Czarnej Dziury
Ostatnio widziany(a):
wtorek, 25 lip 2017, 18:16
 
   
0
szczyglis napisał(a):
kanu napisał(a):
Mnożenie liczby binarnej przez dwa polega natomiast na przesunięciu cyfr tj liczby o jedną pozycję w prawo


W lewo :)

No jasne, dzięki :D
Re: Tajemnice liczb i Wszechświata Przeczytane przez: 0 osoby    Napisane: poniedziałek, 9 maja 2016, 07:54
mancias
Avatar użytkownika
reputacja neutralna
Na Nibiru
Ostatnio widziany(a):
-
 
   
0
kanu napisał(a):
Mnożąc przez dwa przesuwa cyfry w lewo, a na końcu pojawiają się w puste miejsca jakieś przypadkowe liczby, czyli w sumie błąd pomiaru.

Co najgorsze to także zależy od procesora, czy też od samego ALU. Oczywiście takie cuda wychodzą dopiero przy uruchomieniach jakiś gotowych aplikacji.:P Jako ciekawostkę można też wspomnieć o zerze maszynowym, gdzie później okazuje się, że wyniki sumowań dużych ciągów, ewentualnie wynik całkowania nie zgadza się z rzeczywistością.
Re: Tajemnice liczb i Wszechświata Przeczytane przez: 0 osoby    Napisane: poniedziałek, 9 maja 2016, 14:30
szczyglis
Avatar użytkownika
reputacja mistrzowska
OFICER TECHNICZNY
Ostatnio widziany(a):
wtorek, 25 lip 2017, 22:30
 
   
0
mancias napisał(a):
kanu napisał(a):
Mnożąc przez dwa przesuwa cyfry w lewo, a na końcu pojawiają się w puste miejsca jakieś przypadkowe liczby, czyli w sumie błąd pomiaru.

Co najgorsze to także zależy od procesora, czy też od samego ALU. Oczywiście takie cuda wychodzą dopiero przy uruchomieniach jakiś gotowych aplikacji.:P Jako ciekawostkę można też wspomnieć o zerze maszynowym, gdzie później okazuje się, że wyniki sumowań dużych ciągów, ewentualnie wynik całkowania nie zgadza się z rzeczywistością.


Zależy to też od samej architektury procesora, np. taka ciekawostka - procesor Cell, który był w Playstation 3 (przypominam - 2006 rok) do dziś pod wieloma względami przewyższa nawet obecne i7 od Intela i chipy od Nvidii. Czym? 128-bitowymi rejestrami. Do dziś jest stosowany w superkomputerach - ze względu właśnie na ogromną precyzję "po przecinku". https://en.wikipedia.org/wiki/Cell_(microprocessor)

Zależy to też od zadeklarowanego typu zmiennej, nie bez powodu poza typem "float", mamy np. typ "double", czyli zwiększoną podwójnie precyzję "ułamków". Przy floacie mamy 32 bity do zapisu ułamka, przy double - 64.

Np. liczba:
Kod:
0.12345679


jako 32-bitowy float wygląda tak:

Kod:
00111101111111001101011011101010


W Cellu (128 bitów) wyglądać będzie tak:

Kod:
000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000111101111111001101011011101010


więc zanim dojdziemy do błędu (przesuwanie w lewo przy mnożeniu x2) musi minąć o wiele więcej iteracji, niż przy zapisie 32-bitowym.

To jest właśnie główna zaleta tych kilku bitów wiecej w procesorze. Większości ludzi wydaje się, że tu chodzi jedynie o możliwość zaadresowania większej ilości pamięci, podczas gdy główną zaletą jest właśnie powiększona precyzja.

Tak btw, w precyzji obliczeń zmiennoprzecinkowych królują karty graficzne.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Re: Tajemnice liczb i Wszechświata Przeczytane przez: 0 osoby    Napisane: poniedziałek, 9 maja 2016, 21:39
neo
Avatar użytkownika
reputacja bardzo dobra
Na Nibiru
Ostatnio widziany(a):
wtorek, 25 lip 2017, 22:30
 
   
0
troche dla odpręzenia ;)

Obrazek
Re: Tajemnice liczb i Wszechświata Przeczytane przez: 0 osoby    Napisane: wtorek, 14 cze 2016, 21:57
gdanszczanin

reputacja neutralna
Doświadczony Astronauta
Ostatnio widziany(a):
-
 
   
0
Ukladajac algorytm komputerowy na budowe kwadratow magicznych, tzw bordered magic squres z samych liczb pierwszych, nie przypuszczalem, ze liczby pierwsze leza w przestrzeni trojwymiarowej na powierzchni "paraboidalnej". Najwiekszy do tej pory ulozony kwadrat jest rzedu 421 i sklada sie z 177.241 liczb pierwszych. Sprawdzilem tez, ze ta wlasciwosc dotyczy tylko liczb pierwszych. Wyniki mozna zobaczyc pod linkiem http://www.number-galaxy.eu w pozycji „news” i pod data 13.08.2015 w pozycji „Animation of bordered prime magic square order 421 with 177.241 all prime numbers”. Ukladajac wedlug algorytmu ten kwadrat szybki komputer pracowal prawie 3 dni. Wyglada mnie to tak, jakby liczby pierwsze lezaly na nadmuchiwanym balonie i czym wieksza jest liczba centralna takich ulozonych kwadratow tym powieksza sie ta trojwymiarowa figura zbudowana z liczb pierwszych. Ponadto w centrum tej figury widac dwie proste skladajace sie z liczb pierwszych. Czyzby bylo by to miejsce zerowe funkcji Riemanna? Liczba centralna jako jedyna w takich kwadratach jest liczba nieparzysta (zlozona lub pierwsza). Jezeli sa zapytania to prosze przesylac na maila podanego na tej stronie internetowej.


259x259_6999551.jpg
259x259_6999551.jpg [ 178.39 KiB | Przeglądane 785 razy ]
Re: Tajemnice liczb i Wszechświata Przeczytane przez: 0 osoby    Napisane: wtorek, 14 cze 2016, 22:22
zaciekawiony

reputacja poprawna
Galaktyka Andromedy
Ostatnio widziany(a):
niedziela, 23 lip 2017, 00:45
 
   
0
Cytuj:
Liczba centralna jako jedyna w takich kwadratach jest liczba nieparzysta

Wszystkie liczby pierwsze są nieparzyste.

Bywa i tak...
Re: Tajemnice liczb i Wszechświata Przeczytane przez: 0 osoby    Napisane: wtorek, 14 cze 2016, 23:13
kanu

reputacja bardzo dobra
Orbita Czarnej Dziury
Ostatnio widziany(a):
wtorek, 25 lip 2017, 18:16
 
   
0
zaciekawiony napisał(a):
Cytuj:
Liczba centralna jako jedyna w takich kwadratach jest liczba nieparzysta

Wszystkie liczby pierwsze są nieparzyste.

Oprócz dwójki.
Strona 3 z 16 [ Posty: 227 ]

*< 1 2 3 4 5 6 ... 16 >
Utwórz nowy wątek   Odpowiedz w wątku  

POKŁAD KAJUT TEMATYCZNYCH Nauka

Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników
Skocz do:  
Szukaj:
Wyświetl posty nie starsze niż: Sortuj wg


wysyłanie...czekaj...


Powered by phpBB © 2002, 2006 phpBB Group
upgraded by szczyglis /2017/ v. 2.8 | 25.07.2017 [ Dziennik zmian ]
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]
[ Time : 1.142s | 36 Queries | GZIP : Off ]